رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

کتاب ویولن که هر معلم و هنرجوی ویولن باید بشناسد

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

ویولن یکی از سازهای زیبا و پرطرفدار در دنیای موسیقی است. نواختن ویولن نیاز به دانش، تکنیک، استعداد و تمرین دارد. بسیاری از نوازندگان و معلمان ویولن به دنبال راهکارهای بهبود سطح نوازندگی و تدریس خود هستند و به تجربیات و روش های مدرسان بزرگ گذشته علاقه مند هستند. یکی از این مدرسان بزرگ، لئوپولد آوئر است . لئو، کتاب «روش تدریس من در نواختن ویولن» را نوشته است. این کتاب که به تازگی با ترجمه فارسی منتشر شده است، گزیده‌ای از اصول و رهنمودهای آوئر پس از عمری نوازندگی و تدریس است.

لئوپولد آوئر چه کسی بود؟

Leopold

لئوپولد آوئر (۱۸۴۵-۱۹۳۰) یک نوازنده، معلم، رهبر ارکستر و آهنگساز مجار بود که در قرن نوزدهم و بخشی از قرن بیستم فعالیت داشت. او جزو آن دسته نوازندگان و معلمان ویولن بود که به سطح عالی هنر در قرن نوزدهم رسید . همچنین بسیاری از نوازندگان و معلمان ویولن قرن بیستم را که از این سطح پیشی‌گرفتند نیز تربیت کرد. او پرورش‌دهنده برخی از بهترین نوازندگان قرن، چون یاشا هایفتز، میرژانا گلاس، جاسچا هورفت، ناتان ملشتاین، جورج اِــینستاین، میرژان فرومکین، جین رُ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­وزنی، اِـــفریم زیمبالیست و … بود.

او همچنین آثار بسیاری را برای ویولن نوشت و تنظیم کرد و به عنوان رهبر ارکستر نیز شهرت داشت.

آوئر در این کتاب چه می‌گوید؟

آوئر در این کتاب ویولن با مثال آموزش می‌دهد . او به معلمان ویولن تأکید می‌کند که پیچیدگی‌های اجرا را به‌طور عملی و با استفاده از ویولن و نه صرفاً با آموزش کلامی به هنرجو توضیح دهند. او در این کتاب به موضوعات مختلفی از جمله سبک، ترس از صحنه، تغییرات در رپرتوار ویولن و سیر تاریخی جالب آن، نکات عملی اجرای رپرتوار و قطعاتی که برای نواختن در اختیار شاگردان خود قرار می‌داد، می‌پردازد. ضمن اینکه بسیاری از فصول کتاب به جزئیات شرح حال و حکایاتی‌ درباره موسیقیدانان مشهوری که آوئر می‌شناخته مزین شده است.

Leopold

چرا این کتاب را بخوانیم؟

این کتاب یک منبع بسیار ارزشمند و مفید برای هر معلم و هنرجوی ویولن است. کتاب می‌خواهد با روش تدریس یک استاد بزرگ آشنا شود و از آن بهره ببرد.

این کتاب به ما نشان می دهد که چگونه با تکیه بر قواعد علمی و هنری، با استفاده از تجربه و خلاقیت، با تأکید بر عمل و تمرین، با رعایت سبک و زیبایی، با حفظ تعادل بین سختگیری و صبر، با دقت بر جزئیات و کل، با توجه به نیاز و علاقه هنرجو، با پاسخ به سؤالات و شبهات، با حل مشکلات و چالش ها، با رفع خطاها و کمبودها، با پذیرش نقد و پیشنهاد، با دادن اعتماد به نفس و انگیزه، با فروغ دادن استعداد و پتانسیل، با خلق فضای مناسب و دلپذیر، با برقراری ارتباط صمیمانه با هنرجو، با احترام به استادان و همکاران، با ترویج فرهنگ و هنر موسیقی، و یک معلم و نوازنده ویولن موفق و مؤثر باشیم.

همچنین این کتاب با پاسخ به سؤالات و شبهات، با حل مشکلات و چالش ها، با رفع خطاها و کمبودها، با پذیرش نقد و پیشنهاد، با دادن اعتماد به نفس و انگیزه، با فروغ دادن استعداد و پتانسیل، با خلق فضای مناسب و دلپذیر، با برقراری ارتباط صمیمانه با هنرجو، با احترام به استادان و همکاران، با ترویج فرهنگ و هنر موسیقی، معلم و هنرجو را در راه رسدن بخ موفقیت راهنمایی می کند .

این کتاب را چگونه تهیه کنیم؟

Leopold Cover

در ایران این کتاب با ترجمه ی زهرا نازیار و زهرا سلطانی و ویرایش شهاب منا، پژوهشگر و مدرس موسیقی، توسط نشر خُنیاگر منتشر شده است . برای سفارش این کتاب می‌توانید به نشر خُنیاگر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند دیجی‌کالا، یا نکیسا و … نیز این کتاب را خریداری نمایید.

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]