رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بهترین استاد تار برای من چه کسی است؟

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

بهترین استاد تار برای من چه کسی است؟

پیش از انتخاب بهترین استاد تار ، کمی در مورد این ساز بدانیم

ساز تار یکی از سازهای زهی مضرابی است که از سال های دور در میان مردم ایران رواج داشته است. دقیق تر بخواهیم بگوییم قدمت این ساز به زمان فارابی برمی­گردد . طنین دلنواز این ساز باعث شده که هر روز محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا کند . تار یکی از سازهای مهم و موثر در اکسترهای موسیقی ایرانی است . قابلیت بالای این ساز باعث شده به عنوان سولو در ارکسترهای تلفیقی و در سبک های مختلف نیز از آن استفاده شود . در موسیقی های فیلم امروزی کاربرد فراوان دارد و از ساز های مورد علاقه ی آهنگسازان فیلم هم به شما می رود .

فرصت های کاری و شغلی با یادگیری ساز تار

 با یادگیری ساز تار ، دنیای گسترده ای از فرصت های شغلی و هنری را برای خود فراهم خواهید کرد .

  • می توانید در ارکسترهای کوچک و بزرگ موسیقی ردیف دستگاهی ایران بنوازید
  •  می توانید در استودیو برای یک موسیقی فیلم ساز بزنید
  • در آینده می توانید به عنوان یک سولیست ( نوازنده ی تک نواز ) آلبومی را نوازندگی و منتشر کنید .
  • پس از رسیدن به مدارج خوب و سطح بالا در نوازندگی ، چنانچه روحیه ی معلمی خوبی دارید ، می توانید دانش و هنر خود را با دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید و به عنوان استاد تار به تدریس این ساز بی نظیر و خوش صدا بپردازید و کسب درآمد کنید .

 اما اولین دغدغه برای کسی که می­خواهد وارد دنیای این ساز جذاب و دوست داشتنی شود انتخاب بهترین استاد تار است .

ارکستر سازهای ایرانی

بهترین نوازنده ،  لزوماً بهترین استاد نیست !

برخلاف تصور عموم مردم ، همیشه لزوماً بهترین نوازنده  ، بهترین استاد نیست . آیا تا به حال معلمی داشته اید که احساس کنید علی رغم سواد زیادش ، توانایی انتقال مطالب را ندارد ؟

بله درسته ،  بعضی ها بر خلاف تبحری که در نوازندگی دارند ، نمی­توانند دانسته های خود را به ساده ترین شکل ممکن در اختیار هنرجو قرار دهند .  بهترین استاد تار کسی است که بتواند مفاهیم را به زبانی سلیس و روان به شما آموزش دهد . استادان با تجربه این را می دانند که آموزش به هر نفر ، شرایط خودش را دارد ، یاد دادنِ سازِ تار ، به جوانی ۲۰ساله کاملا متفاوت است با آموزش به میانسالی ۴۵ ساله با دغدغه های زندگی روزانه و …  ضمناً این را بدانید که معلمی ، خود ، هنری گرانبهاست.

در کشور خودمان اساتید و نوازندگان برجسته ای داریم که یا علاقه ای به تدریس نداشته اند و یا خودشان را در جایگاه یک معلم خوب نمی دانند . اما این را فراموش نکنیم همین اساتیدی که کمتر به عنوان استاد ( به شکل مرسوم استاد و شاگرد جلسه ای ) وارد کلاس درس شده اند ، دانش و نکته های فراوانی برای انتقال دارند که بسیار ارزشمند است . ظرافت های تجربی این اساتید در هیچ کلاس درس و یا کتابی قابل انتقال نیست .

پس چطور از دانش اساتید و نوازندگان برجسته استفاده کنیم ؟

این اساتید معمولا هر از چندگاهی در قالب مسترکلاس هایی ، تجربه ، دانش و هنرخود را به هنرجویان ( البته سطح خوب و پیشرفته ) منتقل و از این طریق سهم خود را در بالا بردن سطح آگاهی و دانش هنرجویان و علاقه مندان موسیقی ادا می کنند .

البته اساتید مشهور و نامی به ندرت شاگردانی همیشگی همراه خود دارند که از سالها پیش به آنها آموخته اند و هنوز هم محضر استادی خود را به روی آنها باز نگه داشته اند .

از این بخش نتیجه می گیریم که برای شروع آموزش نباید معیار ، انتخاب نوازنده ی مشهور باشد  ، منطقاً باید تمام دقت خود را برای یافتن بهترین استاد تار که از نظر دانش معلمی و تجربه ی این کار سرآمد باشد به کار گرفت .  شرایط هنرجو از نظر سن و سطح آموزشی ، نکات مهمی برای یافتن بهترین استاد تار خواهد بود .  

تئوری را دست کم نگیرید .

بعضی از هنرجویان به خاطر ذوق و شوق زیاد ، خواستار این هستند که هر چه سریع تر از مباحث تئوری گذر کنند و وارد مبحث عملی شوند اما این نکته را فراموش نکنید که هر چه قدر هم نوازنده ی خوبی باشید ، نداشتن سواد تئوری شما را دچار مشکل خواهد کرد . چون در این صورت شما شبیه به کسی هستید که خواندن بلد است اما نوشتن نه ، خنده دار نیست؟ پس در انتخاب استاد به این موضوع توجه داشته باشید که بهترین استاد تار کسی است که علاوه بر تبحر در نوازندگی ، سواد و مهارت کافی در مباحث تئوری نیز داشته باشد و هر دوی این ها را با هم جلو ببرد .

ساز تار
ساز تار

سطح هنرجو در انتخاب استاد اهمیت دارد .

همانطور که قبل تر اشاره کردیم  هنرجوی مبتدی که قرار است تازه پا به دنیای موسیقی بگذارد نیازی به استاد صاحب نامی که در سطوح پیشرفته تدریس می­کند ندارد ، مهمترین دلیل آن هم اینست که این اساتید در حوصله ی خود آموزش مسائل خیلی ابتدایی از جمله آموزش ابتدایی تئوری موسیقی ، انگشت گذاری های ابتدایی و … را نمی بینند . ترجیح این اساتید هنرجویان سطح متوسط به بالا است .

پس خود هنرجویان باید دقت داشته باشند در ابتدای شروع آموزش حتما استادی را انتخاب کنند که از نظر سطح پذیرش هنرجو ، از دوره ی مقدماتی پذیرش داشته باشد و اصرار بی دلیل برای قانع کردن استاد سطح پیشرفته نکنند .

ویژگی های یک استاد موسیقی خوب

استاد تار

پیش تر هم گفتیم ، یک استاد موسیقی خوب علاوه بر تبحر در نوازندگی باید شرایط معلمی را داشته باشد ، معلم بودن یعنی تسلط کافی برای انتقال دانش ، حال برخی از این ویژگی های مهم استاد خوب موسیقی بودن را با هم مرور می کنیم :

  • شناخت روحیه و استعداد هنرجو در جلسات آغازین آموزش
  • دادن مشاوره های لازم و صادقانه در جهت پیشرفت هنرجو و یا در در صورت لزوم تغییر مسیر آموزشی
  • ایجاد شوق یادگیری در هنرجو با ارائه راهکارهای هوشمندانه
  • صرف انرژی و داشتن تمرکز کافی برای آموزش به هنرجو
  • داشتن دانش کافی تئوری و عملی برای آموزش رشته ی موسیقی مورد تخصص خود
  • تشویق به موقع و سختگیری استادانه در مواقع لزوم داشته باشد
  • هر چه استاد آگاهی و دانشی فراتر از ساز یا رشته ی موسیقی تخصصی خود داشته باشد ، قطعاً برای راهنمایی هنرجو و ارائه مثال و تمرین های بیشتر و هدفمند تر ، موفق تر خواهد بود .
  • استاد خوب در مسیر آموزش،علاوه بر خود هنرجو ،خانواده ی هنرجو را نیز باید آگاه و با خود همراه کند.
  • تجربه نشان داده استادی موفق است که محیط درس خود را با روش های خلاقانه ، بخصوص از خشکی جلسات آغازین آموزش به کلاسی با نشاط و پر انرژی مبدل کند .
  •  

بهترین استاد تار کسی است که علاوه بر این ویژگی ها هنرجو را به چالش بکشد ، در او خلاقیت را بپروراند  و به ایده های او پرو بال بدهد .

آموزش آنلاین  و آفلاین

guide-to-learning-music-online

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا ، رعایت پروتکل های بهداشتی و تعطیلی گاه و بی گاه آموزشگاه ها ، فراگیری آنلاین موسیقی برای اکثر مردم تبدیل به اولین انتخاب شده است. انتخاب آموزش آنلاین هر سازی به شما این امکان را می­دهد که موقعیت جغرافیایی را دور بزنید و با بهترین اساتید در هر کجای دنیا ارتباط برقرار کنید . در آموزش آنلاین شما گزینه های زیادی برای انتخاب استاد دارید و همچنین خیالتان راحت است که هیچ اتفاقی مثل کرونا نمی­تواند مانع تشکیل کلاس شما شود .

همچنین با خریداری دوره های آفلاین موسیقی امکان دانلود یکجای آن دوره ی آموزشی را خواهید داشت و هر زمان که فرصت داشتید جلسه به جلسه ی آن را مرور کنید و از خود نوازنده ای توانمند بسازید ، ضمناً امکان رفع اشکال هم خواهید داشت .

مشاورین و کارشناسان پلتفرم هنرآموز در کنار شما هنرجویان عزیز هستند ، چنانچه نیاز به راهنمایی جهت انتخاب استاد یا دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین داشتید ، از قسمت مشاوره آنلاین پاسخ خود را دریافت کنید

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]