رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

روشهای کوک کردن گیتار + لینک برترین اپلیکیشن های کوک گیتار

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

این مقاله ، بررسی  روشهای کوک کردن گیتار است .  اینکه چطور می توانید گیتار خودتان را کوک کنید ؟ و از ساز زدن و آموزش با آن لذت ببرید . 

معمولا هر بار که گیتار را در دست میگیرید گوشی های آن را دستکاری خواهید کرد . برای اینکه مطمئن بشید همه چیز درست و صدای سیم ها هماهنگ است . قطعا زمان زیادی نمی برد . اما صدایی که تحویل میگیرید بسیار جذاب خواهد بود . 

اگر تازه به نواختن و آموزش گیتار پرداخته اید ، سازی که کوک نباشد شما را به اشتباه می اندازد . هیچگاه صدای درست یک نت در ذهن شما شکل نخواهد گرفت . همچنین یادگیری را برای شما مشکل خواهد کرد . به این دلیل که قطعه ای که در حال یادگیری آن هستید با چیزی که اجرایش می کنید متفاوت است . چرا که کوک سیم های شما درست نیست . 

روشهای کوک کردن گیتار

اینکه بتوانید سازتان را کوک کنید و از این کوک مطمئن باشید در آموزش شما بسیار موثر است . و در زمان نواختن هم بهترین صدا گرفتن از ساز را تجربه خواهید کرد .  حال سعی می کنیم برخی از این روش های ساده و کاربردی را در این مقاله برای شما بازگو کنیم و امیدواریم نهایت استفاده را از آن ببرید . 

چرا باید گیتار کوک باشد ؟ 

پیش از اینکه به بحث کوک گیتار بپردازیم ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم . اصولاً چرا باید گیتار پیش از نواختن کوک باشد  ؟  مهم نیست که در چه حد این ساز را می نوازید .  اگر گیتار شما کوک درستی نداشته باشد حتی اگر تمام نت ها و انگشتان دست شما در جای مناسب خود بر روی ساز قرار بگیرند باز هم هیچگاه صدای درست و صحیح از گیتار نخواهید شنید . 

روش کوک گیتار

کوک کردن ساز گیتار مکانیسم  پیچیده‌ای ندارد . شما هنرجوی مبتدی گیتار هستید ؟ گوشی هایی که در بالای دسته گیتار قرار گرفتن را ببینید . با چرخاندن آن ها میتوانیم گیتار خود را کوک کنیم . اگر کمی گوشی ها را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن بچرخانیم خواهیم دید که سیم ها شل و یا سفت می شوند . البته دقت کنید برای تست ، که این کار به آرامی انجام بگیرد . چون در صورتیکه با شدت انجام شود باعث پاره شدن سیم ها خواهد شد . و این که اگر هم بیش از حد به نقطه مقابل بچرخد و شل شوند باعث باز شدن سیم از روی گوشی خواهد شد . 

استانداردها در کوک گیتار 

اغلب نوازنده های گیتار ساز خود را استاندارد کوک می کنند .  شما هم اگر به تازگی نوازندگی گیتار و آموزش آن را شروع کردید و کوک های دیگر گیتار را نمی شناسید  بهتر است که به کوک استاندارد پایبند باشید .  با این کوک به راحتی آموزش میبینید و خواهید نواخت . 

در تصویر زیر نمونه ای از استاندارد ترین کوک گیتار را می بیند . به ترتیب از سیم ششم ( بم ترین سیم )  تا سیم اول که زیر ترین صدا را دارد . 

روش کوک گیتار

روش های مختلف کوک گیتار 

اکثر گیتاریست ها از تیونر یا کوک کننده های الکترونیکی یا اپلیکیشن های کوک استفاده می کنند که هر روش مزایا و معایب خودش را خواهد داشت . برخی نیز دیاپازون را انتخاب می کنند . بعضی بدون هیچ کدام از اینها و به سنتی ترین روش ممکن ساز خود را کوک می کنند . 

کوک گیتار با تیونرها 

تیونر ها یا کوک کننده های الکترونیکی معمولاً برای بسیاری از مبتدیان قابل توجه است و سادگی کار با آن برای آنها بسیار لذت بخش است . وقتی که صدای سیم را در می آورید تیونر به شما خواهد گفت که صدای آن کمی زیر است یا بم است که با چرخاندن گوشی ها به کوک مورد نظر خواهید رسید . به همین سادگی …  این روش روش بسیار ساده و مورد استفاده است . اما شخصاً این روش را برای حرفه ای ترها مناسب می دانم . علی الخصوص برای کوک های بسیار دقیق در نوازندگی های استودیویی یا کنسرت ها

این روش را به هیچ عنوان رد نمی کنیم . ولی یک پیشنهاد ویژه داریم . پیش از اینکه تشخیص کوک یک ساز را به تیونر بسپارید گوش خودتان رو به چالش بکشید . ابتدا سعی کنید با روشی بدون تیونر سیم‌ها را کوک کنید و در نهایت با استفاده از تیونر ببینید که چقدر در این کار موفق بوده اید 

تیونر دیجیتال کوک گیتار
تصویری از یک تیونر دیجیتال کوک گیتار

برای استفاده از تیونر دیجیتال کافیست آن را به دسته ی گیتار وصل کنید . تک تک سیم ها را به صدا در بیاورید . بعد از به صدا درآوردن سیم ششم باید نام E  نمایش داده شود . اگر اینطور نبود به آرامی گوشی را در جهت یا خلاف عقربه های ساعت بچرخانید . تا جایی که نام E را بر روی نمایشگر تیونر ببینید . همچنین تیونر باید برای سیم پنجم نام A ، سیم چهارم نام D ، سیم سوم نام  G ، سیم دوم نام B و سیم اول که نازک ترین سیم است باید نام E را نمایش دهد . 

آنگاه می توانید مطمئن شوید که گیتار شما کوک شده و آماده ی تمرین و یا نواختن با دقیق ترین صدا است . 

کوک گیتار با اپلیکیشن های موبایلی

اپلیکیشن های کوک گیتار هم ابزاری هستند که همیشه و هرکجا در موبایل شما همراهتان هستند . کار با این اپلیکیشن ها پیچیدگی ندارد و از نظر کارایی مشابه نمونه های فیزیکی می باشند . البته که فراموش نکنیم تیونر های فیزیکی برای اینکار ساخته شده اند . 

اپلیکیشن ها  تنوع بسیار زیادی دارند و اغلب هم قابل اعتماد هستند . البته باید گفت هنگام کار با آنها حتما می بایست محیط اطراف را ساکت نگه داشت .  فقط در سکوت  باید صدای سیم ها شنیده شود تا کوک دقیق و با سرعتی تحویل دهند . 

در زیر ۳ اپلیکیشن برتر کوک گیتار که بسیار قابل اعتماد هستند را معرفی می کنیم

۱- Fender Tune

این اپلیکیشن فوق العاده ، مناسب مبتدی تا حرفه ای است . در گوگل پلی حدود ۵ ستاره امتیاز دارد و از بهترین هاست . برای کوک انواع گیتار الکتریک ، گیتار بیس و اوکوله له هم مناسب است . 

روش کوک گیتار

برای دانلود این اپلیکیشن از گوگل پلی ، کلیک کنید .     


۲- GuitarTuna 

این اپلیکیشن از برترین ها است . برای انواع گیتار الکتریک و آکوستیک و باس و اوکوله له و حتی دیگر سازهای زهی کاربرد دارد . بیش از صد میلیون بار دانلود شده و بالای ۵۰ میلیون نصب دارد . بسیار زیاد توسط اساتید گیتار به شاگردان توصیه می شود .  این اپلیکیشن مناسب مبتدی تا حرفه ای است . هم در گوگل پلی و هم در اپ استور خیلی نزدیک به ۵ ستاره امتیاز دارد . 

برای نوازندگان حرفه ای دقت بالایی دارد . ویژگی کوک خودکار از دیگر نکات بارز آن است . این اپلیکیشن بر اساس پیشرفته ترین الگوریتم تشخیص صدا در جهان ساخته شده است . 

برای دانلود این اپلیکیشن از گوگل پلی یا اپ استور ، کلیک کنید      

اپلیکیشن کوک گیتار

۳- Guitar Tuner Pro

این اپلیکیشن هم برای کوک انواع گیتار مناسب است و جزو برترین اپلیکیشن های موجود است . در این اپلیکیشن علاوه بر امکان کوک کردن ، شما با ۲۶۴۰ آکورد و ویژگی های سازی بی نظیر گیتار آشنا خواهید شد که این بسیار قابل توجه است . 

برای دانلود این اپلیکیشن از گوگل پلی یا اپ استور ، کلیک کنید      

اپلیکیشن کوک گیتار


کوک کردن گیتار بدون استفاده از تیونرها

برای کوک کردن گیتار به روش سنتی و بدون ابزار بیرونی باید به ترتیب مراحل زیر انجام شود : 

  1. سیم ششم بم ترین سیم است . و وقتی گیتار بر روی پای شما در حالت نواختن قرار گیرد این سیم نزدیکترین به صورت شماست . دقت کنید این سیم باید صدای نت می  بَم ( E ) بدهد . و شاخص ما برای کوک سیم های دیگر است . پس وقتی به  تیونر و یا صدای دقیق نت می دسترسی ندارید به اندازه ی منطقی و گوشی این سیم را کوک کنید . البته این برای مواقعی است که به تنهایی قصد نواختن دارید و قصد همراهی با ساز دیگری ندارید . اگر اینطور نیست و قرار است دو یا چند نوازنده با هم اجرا کنید باید نت می را از یکی از سازهای کوک ثابت مثل پیانو ، کیبورد یا یک ساز بادی مثل ابوا بگیرید و دیگر سیم ها را با آن کوک کنید . 
  2. برای کوک سیم بعدی که باید نت لا ( A ) باشد انگشت خودتان را بر روی فِرِتِ پنجم سیم ششم ( نت می ) قرار داده و بفشارید . صدایی که میشنوید صدای نت لا ( A ) است .  حالا سیم پنجم را به صورت دست باز به صدا در بیارید و آنقدر گوشی مربوط به سیم پنجم را بچرخانید تا صدای سیم ششم که انگشت بر روی فِرِتِ پنجم آن است شبیه به صدای سیم باز پنجم شود . 
آموزش کوک گیتار

دو سیم کوک شد

  1. اکنون دو سیم ششم و پنجم کوک شده اند . همین روش را برای کوک کردن سیم های چهارم یعنی نتِ ر  ( D ) و سوم نتِ سل ( G ) هم تکرار کنید . انگشت خود را برروی فِرِتِ پنجمِ سیمِ پنجم بگذارید و سیمِ دست باز چهارم را کوک کنید و سپس انگشت خود را بر روی فِرِتِ پنجمِ سیمِ چهارم بگذارید و سیمِ دست باز سوم را کوک کنید . 
آموزش کوک گیتار

۲ سیم دیگر هم کوک شد

  1. پس تا الان ۴ سیم بالایی گیتار کوک شده اند و فقط دو سیم مانده است . برای کوک کردن سیم دوم ، که نت سی ( B ) است یک تفاوتی نسبت به سیم های قبلی داریم . اینکه باید این بار فِرِتِ چهارم سیم سوم ( G ) را بگیریم و سیمِ دست باز دوم ( B )  را با آن کوک و همصدا کنیم . 
  1. برای کوک سیم اول ، مثل چهار سیم بالایی باید عمل کنیم . یعنی انگشت ما روی فِـرِتِ پنجم سیم دوم ( B ) قرار می گیرد و سیم دست باز اول را با آن کوک می کنیم . 
آموزش کوک گیتار

۲ سیم آخر هم کوک شد

روشهای کوک کردن گیتار

کوک کردن گیتار با استفاده از پیانو یا کیبورد 

چنانچه دسترسی به پیانو یا کیبورد دارید به راحتی با بصدا در آوردن کلاویه های هم نام با سیم های گیتار می توانید تک به تک سیم های گیتار را کوک کنید . البته با دقت و گوش کردن خوب . 

نت دو وسط پیانو را در نظر بگیرید . نتِ می بعد از آن ، صدای درستِ اولین سیم گیتار است . یعنی سیم اول یا همان باریک ترین سیم و زیرترین صدا در سیم ها . و به ترتیب با نت های سی ، سل ، ر ، لا و می قبل از دو وسط پیانو دیگر سیم های گیتار را می توان کوک کرد . مطابق تصویر زیر می توانید به راحتی گیتار خود را کوک کنید . 

اینها مرسوم ترین و بهترین روش های کوک استاندارد گیتار بودند که توسط واحد تولید محتوای هنـــرآمــــوز گردآوری و در اختیار شما قرار گرفت . امیدواریم از آن استفاده کنید و همواره پلتفرم هنـــرآمـــوز را برای راهنمایی بیشتر در خصوص شناخت برترین اساتید آموزش خصوصی انواع گیتار در کنار خود ببینید . با مشاوران ما نیز در ارتباط باشید . 

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]