رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

مدت زمان یادگیری سنتور

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

مدت زمان یادگیری سنتور به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مطلب به تشریح هر کدام می پردازیم . سنتور یکی از ادوات موسیقی ایرانی است که صدایی بسیار دلنشین دارد . تصاویر به جای مانده از حکاکی های گذشتگان مانند آشوریان و بابلی ها نشان دهنده آن است که این ساز در آن زمان ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است . در این تصاویر افرادی دیده می شوند که ذوزنقه هایی را به گردن خود آویخته اند و در حال نواختن آن هستند. احتمال میرود که این ساز از ایران به سایر کشورها راه پیدا کرده باشد .

سنتور در انگلستان با نام باترفلای، در اروپای شرقی به نام دالسی مر، در چین با نام یان کین و در کامبوج به نام فی شناخته می شود که البته تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

مدت زمان یادگیری سنتور

مدت زمان یادگیری سنتور

یادگیری ساز سنتور به صورت حرفه ای به تمرین و ممارست بسیاری نیاز دارد . اما به طور کلی می توان گفت که مدت زمان یادگیری سنتور در حد درآوردن صدای خوش از آن و نواختن تعدادی قطعه ی مبتدی ، به ۱ الی ۲ سال آموزش نیاز دارد. این زمان بسته به علاقه ، میزان تمرین ، تعداد جلسات آموزشی و همچنین پیش زمینه شما از درک موسیقی می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد .

شنیدن قطعات خوب موسیقی سنتی ایران ، شنیدن آثار اساتید برجسته سنتور نوازی بسیار موثر است . این آثار می تواند گوش موسیقایی هنرجو را تقویت کند و آنرا برای پذیرش آموزش آماده تر کند .

تمرینات مرتب و منظم و با برنامه ریزی دقیق و منطقی ، همچنین تعیین ساعت های مشخص تمرین روزانه قطعاً شما را در تسلط سریع تر بر روی سنتور کمک خواهد کرد و به کاهش مدت زمان یادگیری سنتور خواهد انجامید.

تاثیر استاد خوب بر مدت زمان یادگیری

هنگام آموزش ، حضور یک استاد سنتور خوب و راهنمایی های او می تواند بر مدت زمان یادگیری سنتور تاثیر چشمگیری داشته باشد . استاد ، با مهارت فضایی را خلق می کند که هنرجویان پتانسیل شکوفایی استعدادهای خود را در آن فضا داشته باشند . در صورتی که قصد دارید نواختن ساز سنتور را فرا بگیرید ، لازم است ابتدا ویژگی های مطلوب استاد و محیط آموزشی را شناخته و بررسی نمایید .

معلم سنتور
مدت زمان یادگیری سنتور

تاثیر کلاس خصوصی آنلاین در یادگیری سریعتر سنتور

امروزه آموزش های آنلاین جایگاه خود را در بین هنرجویان پیدا کرده اند. این دسته کلاس ها علاوه بر فقدان مشکلات رفت و آمد و هزینه های ناشی از آن، مزایای دیگری نیز دارند. در کلاس های خصوصی که به صورت آنلاین برگزار می شوند ، تمام وقت و توجه استاد سنتور و هنرجو متوجه یکدیگر بوده و بازده بالایی در پی خواهند داشت. با این کار می توانید مدت زمان یادگیری سنتور را به طرز قابل توجهی کاهش دهید .

مناسب ترین سن برای شروع یادگیری سنتور

یکی از سوالاتی که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، انتخاب مناسب ترین سن برای شروع یادگیری سنتور است. در پاسخ به این سوال باید اظهار کنیم که بهترین سن می تواند از ۵ سالگی به بعد باشد . زیرا قابلیت های ذهنی کودک در این دوران شکل می گیرد و توانایی یادگیری آن ها بسیار بالاست. به رغم این دوران طلایی، سن نمی تواند محدودیتی برای افراد ایجاد کند. شما در هر سن و مقطعی که هستید با کمک یک استاد خوب و دلسوز می توانید شروع به آموختن ساز دلخواه خود نمایید .

آیا یادگیری سنتور سخت است؟

برای هیچ سازی نمی توان درجه سختی یا آسانی تعیین کرد . تنها عوامل تاثیرگذار بر یادگیری یک آلت موسیقی ، پشتکار، استعداد و ممارست هنرجو می باشد .

چنانچه دانش قبلی موسیقی ندارید و با نت ها ، علائم موسیقی و در کل تئوری موسیقی آشنا نیستید باید کمی با حوصله تر باشید . حتما برای یادگیری آن در جلسات اولیه کلاس سنتور وقت بگذارید .

این را در نظر داشته باشید انتظارات را از خودتان کنترل کنید . اگر قصد داشته باشید که خیلی سریع به اردوان کامکار دومی تبدیل شوید ، باید بدانید سالها و سالها تمرین و عشق پشت نام ایشان خوابیده است . حتماً امثال او را الگو قرار دهید ، اما فکر نکنید راهی یک شبه وجود دارد . این فقط شما را گمراه و از مسیر دور می کند و شاید نتیجه نگرفتن ، انگیزه و عشق را در شما از بین ببرد .

البته این وظیفه ی یک استاد سنتور و معلم خوب موسیقی است که راهنمایی های لازم را به شما بکند و شما را در مسیر صحیح پیش ببرد ، وظیفه ی شما و خانواده ی شما در این مرحله فقط یک انتخاب درست در پیدا کردن استاد خوب سنتور است و بعد از آن باید اعتماد کنید و نتیجه بگیرید .

نتیجه گیری

با توجه به این مطلب می توان نتیجه گرفت که یادگیری سنتور، این ساز خوش نوای ایرانی، در هر رده سنی امکان پذیر می باشد . پس در صورتی که قصد دارید شروع به یادگیری سنتور نمایید ، حتما  با بررسی دقیق و موشکافانه انتخاب استاد سنتور را انجام دهید . فراموش نکنید می توانید از مشاوره های آنلاین موسیقی پلتفرم هنرآموز استفاده کنید و ما را نیز در کنار خودتان بدانید .  در این مسیر از کلاس های خصوصی ، نیمه خصوصی و اینتراکتیو به صورت آنلاین یا حضوری بهره مند شوید و مدت زمان یادگیری سنتور خود را به صورت منطقی و علمی کاهش دهید .

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]