رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

ویولن استرادیواری چیست ؟

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

ویولن استرادیواری

تصویر بالا ، تصویر یک ویولن استرادیواری ( Antonio Stradivari ) است . این ویولن به عنوان یکی از ساز های یک مجموعه ، متعلق به پادشاه اسپانیا می باشد . این ساز در موزه ای در مادرید نگهداری می شود .

 شاید شما نام آنتونیو استرادیواری   ( Antonio Giacomo Stradivari 1648_17 December 1737 ) را تا به حال شنیده باشید . او از بهترین سازندگان ساز های زهی  بود . از آنتونیو استرادیواری ساز های دیگری نیز به جا مانده است . از جمله این سازها می توان به دو ماندولین ،  پنج گیتار و یک هارپ اشاره کرد . البته باید در نظر داشت که همه ساز های به جا مانده قابلیّت نواختن ندارند . بعضی از آنها در موزه ها و فقط برای نمایش به عموم نگهداری می شوند  .

آنتونیو استرادیواری
آنتونیو استرادیواری در حال آزمایش یک ساز

 ولی هم اکنون بسیاری از ویولن های استرادیواری هنوز در دست اساتید توانمند موسیقی و بر روی صحنه ها و استودیو های موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند .

سازها و ویولن های ساخته شده توسط استرادیواری

آنتونیو استرادیواری بیش از شصت ویولن ساخته است . قیمت فعلی هر یک از آنها رقم هایی نجومی و چند میلیون دلاری است  . در اینترنت در مورد ویولن استرادیواری تحقیق کنید . مثلا در ویکیپیدیا می توانید صاحبان و بعضی از وجوه پرداخت شده برای این ویولن ها را خودتان ببینید .

در دنیا ویولن های بسیاری هستند که فقط به عنوان اموال یک بانک ، یک شهر،  یک ارگان دولتی هستند . این ویولن ها می تواند متعلق به یک ارکستر فیلارمونی و یا انجمن حمایت از موسیقی دانان باشد . این سازها به شکل قرضی به نوازندگان نخبه و جوان برای مدت مشخص داده می شوند .

آنتونیو استرادیواری همچنین دوازده ویلون آلتو ساخت  “

او بین هفتاد تا هشتاد ویولن سل ساخت که از این تعداد الان شصت ویولن سل باقی مانده و از این شصت ساز، حدودا بین سی ، تا سی و پنج ساز ویولن سل کارامد هنوز مورد استفاده قرار می گیرند .

ویولنسل استرادیواری

همانطور که قبلا ذکر شد دو عدد ساز ماندولین ، پنج عدد گیتار و یک عدد هارپ هم از آنتونیو استرادیواری به جامانده است .

زندگی آنتونیو استرادیواری

 در مورد بعضی از اتفاقات زندگی آنتونیو استرادیواری گمانه زنی هایی می شود چون در یکی از اوّلین ساز های او کاغذ مخصوص اطلاعات ساز چنین متنی دارد :

آنتونیو استرادیواری، شاگرد نیکلای آماتی سال ۱۶۶۶

نیکلای آماتی متولّد سوّم سپتامبر سال ۱۵۹۶ در شهر کرمونا است . وفات سال ۱۶۸۴ در همان شهر،  معروف ترین شخص خاندان آماتی و نوه آندری آماتی بزرگ می باشد. نیکلای آماتی در کارگاه ساز سازی به ارث رسیده از پدرش شاگردان زیادی را پروش داد .

استرادیواری
  معروف ترین شاگردان آنتونیو استرادیواری

آندری گوآرنِری Andrea Guarneri  که در مراسم ازدواج نیکلای آماتی  ساقدوش نیکلای آماتی بوده است .

 آندری گوآرنری در ضمن پدر بزرگ جوزپه گوآرنری Giuseppe Guarneri del Gesu بوده ، جوانی باتیستا روجیری Giovanni Battista Ruggeri ، پِترو روجیری Petro Giacomo Ruggeri, فرانچسکو روجیری Francessco Ruggeri,  پائولو گرانچینو Paolo Grancino,  و به احتمالی آنتونیو استرادیواری Antonio Stradivari

نمی توان صد در صد استرادیواری را شاگرد نیکلای آماتی دانست . شاید به  این خاطر که استرادیواری فقط در یک ساز نام از نیکلای آماتی به عنوان استادش می برد . شاید آماتی بردن نامش را بر استرادیواری ممنوع کرده بوده .

به هر شکل بر طبق مستندات ثبت احوال آنتونیو استرادیواری قبل از روی آوردن به ساخت ویولن ، در یک کارگاه نجّاری مشغول ساخت مبلمان و میزهای زیبا و کارهای هنری از چوب بوده است .

ویولن با نقوش - استرادیواری

 شاید نقوش زیبای روی این ویولن ،  توضیح و گواهی از این سال های زندگی استرادیواری باشند  .

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]