رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چطور تدریس آنلاین موسیقی داشته باشم ؟

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

در این مقاله به اهمیت تدریس آنلاین موسیقی و اینکه چگونه تدریس آنلاین موسیقی داشته باشم ؟ جایگاه امروز آن در دنیای مجازی و میان خانواده ها می پردازیم . اینکه شما به عنوان یک معلم موسیقی در هر سنی که باشید . چطور باید از این بستر برای ادامه ی فعالیت های آموزشی خود استفاده کنید . 

شما به عنوان یک نوازنده ی خوب و یا یک معلم موسیقی با تجربه سالها است که برای پیشرفت هزینه کرده و عمر و وقت خود را گذاشته اید .

اکنون به مهارتی دست یافته اید که بسیار قابل احترام است . حال موقع آن است که برای خود فرصتی ایجاد کنید تا این دانش و مهارت را از طریق امواج شبکه های صوتی و تصویری اینترنتی و به صورت کلاس آنلاین خصوصی به مخاطبان و علاقه مندان خود منتقل کنید . تا علاوه بر کسب درآمد و ایجاد اشتغالی مستقل برای خود ،  در انتقال دانش و هنر تان فعال باشید . 

تدریس آنلاین موسیقی ، بدون شک بدون چالش و مشکلات احتمالی نخواهد بود . ما این را قبول داریم  . اما می خواهیم این مسیر را برای شما که قصد آموزش آنلاین موسیقی را دارید ساده تر کنیم .  نکاتی مهم و ارزشمند در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید با تکیه بر آن این راه را برای خود ، علاقه مندان یادگیری موسیقی هموار و عملی کنید . 

چطور تدریس آنلاین موسیقی را شروع کنم  ؟

چند سالی است که وجود شبکه های اجتماعی در ایران رونق فراوانی داشته است . به طوری که اغلب مردم از دورترین و محروم ترین نقاط کشور برای ارتباط با عزیزان ، خانواده و دوستان ، تماس های صوتی و تصویری بر بستر اپلیکیشن ها ی موبایلی مانند واتساپ یا تلگرام را بر تماس با تلفن ترجیح داده و از آنها استفاده می کنند . 

اما طی این سالها ، ما هیچ وقت دلیلی بر استفاده نداشته ایم . استفاده از این ابزار با شکوه و کار راه انداز برای تدریس آنلاین ساز یا آواز و یا دروس دیگرموسیقی . تا امروز که متاسفانه یا خوشبختانه با وجود این ویروس کووید ۱۹ ویرانگر و فاصله های ناخواسته ی اجتماعی که بین مردم ایجاد شده است . برخی اساتید موسیقی برای حفاظت از سلامتی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز مجبور به توقف آموزش های خود برای مدتی شده اند . 

اما این بدین معنا نخواهد بود . که شما برای همیشه باید آموزش و تدریس خود را متوقف و جایگزینی برای آن نداشته باشید . اینجاست که شبکه های اجتماعی و پلتفرم های صوتی و تصویری متعدد در کنار شما هستند . تا کسب و کاری نوین را بر پایه همان دانش قبل خود بنا کنید . چه بسا آن را با آموزش آنلاین ،  به سرعت گسترش دهید . 

پیش از شروع تدریس آنلاین موسیقی ابتدا باید با مفهوم کلاس آنلاین یا کلاس مجازی آَشنا شویم . با ابزارهای آن که در دسترس بوده و غالبا به صورت رایگان است . مخصوصا مدرسین و دانشجوهایی که اهداف سازمانی ندارند . و برای استفاده های محدود آموزش از راه دور به آن نیاز دارند خدمت ارائه می کنند .

کلاس مجازی را بیشتر بشناسیم 

به محیط و بستر آنلاینی که در آن ، آموزش از راه دور صورت می گیرد کلاس مجازی می گوییم . در کلاس مجازی هر دو طرف گفتگو ( استاد و شاگرد و بعضا استاد و چند شاگرد ) در ارتباط هستند . آنهم از طریق ابزارهای کلاس آنلاین . و کلاس را برگزار می کنند . 

عمدتا در کلاس های مجازی امکاناتی از قبیل ارتباط صوتی و تصویری وجود دارد . همچنین ارسال همزمان عکس و فیلم ، اشتراک دسکتاپ طرفین و تخته وایت برد آنلاین . امکان طرح سوال و برگزاری آزمون آنلاین و … نیز وجود دارد . 

آشنایی با مناسب ترین پلتفرم ها و نرم افزارهای آموزش آنلاین برای برگزاری کلاس موسیقی 

پلتفرم های آموزش آنلاین را می توان با دو عنوان مطرح کرد : 

  • آموزش تحت وب :

 که اصولا نیاز به نصب برنامه ای ندارند . با ورود به وبسایت آن پلتفرم ، کلاس خود را ایجاد کرده و دسترسی به شاگردان می دهید برای ورود به کلاس را خواهید داد . 

  • آموزش با نصب اپلیکیشن ها

این نوع بستر آموزشی نیاز به یک گوشی موبایل یا تبلت داشته و بعد از نصب برنامه در دسترس می باشد . 

guitar-online
ابزارها و نرم افزارهای  آموزش آنلاین معمولا کارایی  و امکانات مشترک زیادی دارند که برخی از آن ها را اینجا نام می بریم
  • اشتراک عکس و فیلم و موسیقی و ذخیره ی آنها 
  • استفاده در هر مکان و زمان
  • ارائه فایل های پی دی اف ، پاورپوینت ، فلش کارت های آموزشی نت و ریتم و … 
  • ضبط کردن تصویری  کلاس ها 
  • تخته وایت برد با امکان نوشتن با قلم نوری ، ماوس و یا تایپ 
  • اشتراک گذاشتن دسکتاپ استاد و شاگرد 
  • دست بلند کردن و اجازه گرفتن یا نظرسنجی از شاگردان 
  • سوال و جواب متنی شخصی یا عمومی 
  • برگزاری دوره ها و مسترکلاس های گوناگون با حضور استاد و تعداد بسیاری هنرجو 
  • وارد شدن به کلاس ها با موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و رایانه 

و …

برخی از مهمترین بستر های برگزاری کلاس آنلاین  

  • بستر Zoom
  • بستر Academy Of Mine
  • بستر Google Classroom
  • بسترAdobe Connect
  • بسترBigBlueButton
  • بستر Cisco 
  • و سایر پلتفرم های مطرح دیگر که قابل جستجو و یافتن هستند . 

پیشنهادهای  ما برای برگزاری کلاس آنلاین موسیقی  

اسکایپ 

skype

ساده ترین و کاربردی ترین بستر برگزاری کلاس مجازی موسیقی از نظر ما اسکایپ است . که هم از طریق موبایل ، هم لپ تاپ و … قابل انجام است . 

حتما می دانید که پلتفرم هایی مانند واتساپ هنوز بستر امکان گفتگوی ویدئویی برای نسخه ی دسکتاپ ( لپ تاپ و رایانه شخصی ) خود را ارائه نکرده اند . و فقط با موبایل امکان برقراری ارتباط تصویری وجود دارد . که در کار آموزش می تواند محدودیت های بسیاری را ایجاد کند . 

اما اسکایپ از همه نظر شبیه پلتفرم های قدرتمند بالاست . با اکثر امکانات مفید آنها ، با این تفاوت که کار کردن با آن ساده تر و محیطش بهینه تر است . 

ادوبی کانکت 

Adobe-Connect

نرم افزار ادوبی کانکت هم بعد از اسکایپ پیشنهاد دوم ما است . این نرم افزارالبته امکانات گسترده تر و بسیار حرفه ای تری برای برگزاری کلاس مجازی دارد . اما از آن جهت که کلاس های موسیقی عموما به صورت خصوصی و دو نفر ( استاد و هنرجو ) برگزار می شود . و نیازی با این امکانات از جمله : نظرسنجی و آزمون – گروه بندی کلاس (اتاق استراحت) – تعامل پشت صحنه جلسه بین کاربران – قابلیت استفاده در LMS  ندارد ، این نرم افزار قدرتمند پیشنهاد دوم ما شد 

پلتفرم های ویژه برگزاری و اجاره کلاس مجازی و آنلاین 

 این سایت ها و پلتفرم ها که در ایران نیز فعالیت می کنند .  جایگاه ویژه ای در آموزش آنلاین پیدا کرده اند . در برخی از این سایت ها ، شما می توانید به عنوان استاد خود را معرفی کنید . و آماده ی جذب شاگرد باشید . بعد از پیدا شدن شاگرد نیز بدون دغدغه و با پشتیبانی کامل ، کلاسِ آنلاینِ خود را دل همان سایت برگزار کنید با تمام امکانات . به طور مثال ، پلتفرم تخصصی هنـــرآمــــوز که سامانه ی آنلاین معرفی استاد موسیقی است ، چنین امکانی را دارد . 

یا اینکه در صورتی که خودتان شاگردی دارید و فقط نیاز به بستر برگزاری کلاس دارید ، برخی سایت ها را بیابید . محیط کلاس مجازی را برای ساعت مشخصی و با هزینه ی مشخصی به شما اجاره می دهند . نمونه ی خوب این بستر ، اسکای روم است . 

best-music-course-class-
online

نکات مهم برای استاد ، پیش از برگزاری یک کلاس آنلاین موسیقی 

قطعا برخی اساتید هستند که تا کنون برای تدریس هنرشان به روش آنلاین اقدام نکرده اند . برخی نگرانی فنی دارند ، برخی عدم آشنایی کافی و برخی تاکنون فرصت یا موقعیت آن برایشان پیش نیامده است . 

اما واقعا امکان بزرگی را از خود دریغ کرده اند . امکانی که به سادگیِ یک کلیک ، ایشان را به هنرجویش در آنسوی مرزها و قاره ها متصل می کند . 

پیشنهاد ما برای شما که به تازگی وارد این دنیای جدید آموزشی شده اید ، همکاری با پلتفرم هایی مانند هنــرآمــــوز است . که علاوه بر معرفی هنرجو و پر کردن اوقات آموزشی تان ، بصورت ۲۴ ساعته از برگزاری کلاس های آنلاین شما پشتیبانی فنی می کند . تا بدون دغدغه فقط به کیفیت آموزشی خود فکر کنید . 

لذا چنانچه اکنون تصمیم گرفته اید که به جمع آموزش دهندگان آنلاین بپیوندید ، نکاتی را برای شما به عنوان پیش نیاز ورود به دنیای آموزش مجازی بیان می کنیم که قطعا به کار شما خواهد آمد : 

  1. پلتفرمی را انتخاب کنید که در کشور ما ایران مرسوم بوده و  در دسترس اغلب کاربران است .  مانند اسکایپ یا ادوبی کانکت ( به طور مثال ZOOM بسیار قوی است اما برای ایران تحریم است ) 
  2. بسیار خوب است که شما به دو پلتفرم همزمان آشنایی داشته باشید . که برای شاگردان مختلف بتوانید از آن استفاده کنید . 
  3. حتما اسکایپ ، یکی از دو پلتفرمی باشد که شما با آن آشنا می شوید . 
  4. آشنایی کامل به خود برنامه های فوق ندارید .؟ پس حتما قبل از شروع اولین کلاس با یکی از دوستان یا اقوام خود محیط آن را تست کنید . و آماده ی برگزاری کلاس اصلی بشوید . 
  5. شما به عنوان استاد حتما از طریق لپ تاپ وارد کلاس شوید . چون مدیریت کلاس با موبایل سخت است . همچنین امکانات گسترده و ساده تری  با لپ تاپ در اختیار شما قرار دارد  . 
  6. اگر دیدید هنرجوی شما نیز برای بار اول است که از سیستم آموزش آنلاین استفاده می کند بهتر است مدت زمان ۱۵ دقیقه به غیر از زمان قانونی کلاس را برای آرامش دو طرف و تسلط بر محیط ، به آشنایی با سیستم نرم افزار اختصاص بدهید. 
  7. نور کافی و حتی طبیعی محیط منزل یا محل کار شما که در آن تدریس می کنید تاثیر زیادی در برگزاری مفید کلاس دارد . ساز شما و تصویرتان باید به درستی به هنرجو نمایش داده شود . 
  8. هیچ گاه در روز ، پشت سر شما پنجره ی باز بدون پرده نباشد . چون تصویر شما و سازتان سیاه به هنرجو نمایش داده میشود . 
  9. بکگراند و دکور پشت سر شما نیز به عنوان استاد نباید حواس هنرجو را از درس و آموزش آنلاین پرت کند . 
  10. پایداری و سرعت اینترنت خود را حتما پیش از شروع کلاس  چک کنید . دقت کنید در زمان برگزاری کلاس ، همکاران یا خانواده ، از وای فای اینترنتی که شما استفاده می کنید ،  استفاده نکنند . چون باعث کندی یا قطعی مکرر خواهد شد . 
  11. شاید فراموش کرده باشید لپ تاپ را برای یک کلاس حداقل ۳۰ دقیقه ای شارژ کنید . پس حتما لپ تاپ به برق باشد . 
  12.  از هنرجوی خود بخواهید ، مواردی که شما رعایت کرده اید ، او هم رعایت کند . 

مهمترین نکته

شما به عنوان استاد و معلم موسیقی باید به بهترین حالت ممکن صدای ساز خود را به گوش هنرجو برسانید . همچنین به مناسب ترین شکل ممکن صدای ساز هنرجو را بشنوید :

  • تست کنید در کدام نقطه از منزل یا محل کار بهترین جایگاه برای ارسال صوت مناسب و با کیفیت وجود دارد ، حتی می توانید پیش از شروع کلاس با دوستان و نزدیکان خود این مورد را چک کنید و تایید بگیرید که کیفیت ارسال صدایتان مناسب است ، چون شاید شاگرد مبتدی ، رودربایستی داشته باشد و یا تفاوت صدای خوب و بد را تشخیص ندهد . 
  • ببینید موقعیت میکروفون لپ تاپ نسبت به محل قرارگیری ساز مناسب است و صدای خوبی دریافت می کند ؟
  • برای شنیدن صدای سازِ هنرجو ، حتما از هدفون استفاده کنید تا بهترین کیفیت آموزشی را خودتان و هنرجوی تان تجربه کنید . 

 چنانچه یکی از اساتید پلتفرم هنــــرآمــــوز هستید و سوال یا مشکل فنی در مورد برگزاری کلاس آنلاین موسیقی خود دارید ، همین الان با پشتیبانی ما تماس بگیرید .

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]