رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

یادگیری پیانو یا گیتار ؟ کدام آسان تر است ؟

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

یادگیری پیانو یا گیتار ؟ کدام آسان تر است ؟

 یادگیری پیانو یا گیتار که هر دو از سازهای بسیار پرطرفدار در سراسر جهان است، در ایران هم متقاضیان زیادی دارد . همزمانی اجرای ملودی و آکورد که منجر به شنیده شدن کامل ترین حالت اجرای یک قطعه ی موسیقی با تک ساز می شود از برترین محاسن انتخاب این دو ساز است . 

اینکه یادگیری پیانو آسان تر است یا گیتار ؟ به عواملی مرتبط است چون یادگیری هر کدام از این دوساز محاسن و سختی های خودش را دارد .  اولین و مهمترینِ آن  ، علاقه ی هنرجو به یکی از این دو ساز است . و اینکه با شنیدن کدامیک ، خودش را در رویای نوازندگی آن ساز می بیند . و دیگر اینکه برای رسیدن به هدفش قرار است چقدر وقت بگذارد ؟ 

آموزش پیانو یا گیتار  ؟ کدام ساده تر است ؟

برای یک علاقه مند مبتدی ، یادگیری پیانو می تواند پیشنهاد بهتری باشد . اصولا آموزش نتهای موسیقی و به خاطر سپردن آنها با استفاده از پیانو بسیار موثر تر و ساده تر است .  معمولا معلم های موسیقی هنگام آموزش بزرگسالان  با کلیدهای سفید ( هفت نت ) شروع می کنند . برای آغاز آموزش کودکان از کلید های سیاه ( پنج نت )  بهره می گیرند . و در ادامه و با تسلط بر این کلیدها ، مابقی را آموزش می دهند . 

یادگیری و درک الگوهای موسیقی  بر روی پیانو برای مبتدیان بسیار ساده تر از گیتار است .  وقتی که شما نتهای موسیقی را رو به بالا می خوانید اجرای آن هم برروی پیانو به سمت راست است . و هر گاه نت های موسیقی به سمت پایین بیایند یه این معنی است که شما هم باید بر روی کلاویه های به سمت چپ در پیانو حرکت کنید . 

نت های موسیقی

گیتار چطور ؟ 

در یادگیری گیتار درک الگوهای نت ، کمی سخت تر از پیانو است . زیرا در هر سیم گیتار نام نت ها متفاوت است . و این کمی یادگیری را برای مبتدیان با چالش همراه می کند .  برای یک هنرجوی تازه کار کمی دشوار است تا کامل درک کند هنگام بالا و پایین رفتن بر روی هر سیم گیتار چه نتی را اجرا خواهد کرد . 

پیش از هر بار شروع تمرین یا آموزش و یا نوازندگی ، شما باید ساز خود را کوک کنید . هر ۶ سیم را ،  با کمک تیونر های مخصوص ساز گیتار ، و این خود یک چالش است

کوک گیتار

کوک کردن گیتار و یادگیری این کار برای هنرجویان مبتدی در همین ابتدای مسیر اهمیت زیادی دارد . علی الخصوص برای کسانی که قرار است آموزش گیتار را به صورت آنلاین دنبال کنند . و دسترسی به استاد خود ندارند .  کسانی هم که در کلاس های خصوصی و حضوری آموزش می بینند اگر کوک گیتار را درست یاد نگیرند مجبور خواهند بود یک هفته صبر کنند تا جلسه ی بعدی که به استادشان می رسند . 

سرعت یادگیری پیانو یا گیتار ؟ کدام بیشتر است ؟

اصولا یادگیری پیانو سریع تر اتفاق می افتد و به صدا در آوردن نت در آن ساده تر است .   چون شما باید یاد بگیرید درست و صاف بنشینید . مچ دست خود را بلند کنید و با انگشتان گرد شده یکی از کلاویه های پیانو را فشار دهید . البته به مراتب بعده ها و با یاد گیری فواصل مختلف این سادگی کمی پیچیده تر خواهد شد . 

اما در گیتار هنرجویان از همان ابتدا با یک دست باید انگشت گذاری روی سیم ها را بیاموزند . همزمان با دستی دیگر سیم ها را بکشند و یا به آن ضربه بزنند . و این در حالی است که هنرجویان پیانو تا مدتی فقط با یک دست مشغول آموزش خواهند بود . 

هر چقدر یک هنرجوی پیانو پیش می رود به هماهنگی بیشتر دو دست و ۱۰ انگشت خود نیاز دارد . چون همزمان ملوی و آکوردهای محتلف توسط هر دو دست و همزمان خواهد آموخت . اما هنرجوی گیتار بعد از مدتی از شروع آموزش، راه برایش کمی هموار تر و ساده تر خواهد بود . چون اغلب یا دست ضربه و یاک دست آکورد های مختلف را خواهد گرفت . که البته این در سبک های مختلف مانند نوازندگی موسیقی کلاسیک با گیتار یا جز و یا پاپ متفاوت است . 

نکته ی مهم

از این نکته نباید غافل شد که هنرجویان با یکدیگر متفاوت هستند . عشق و علاقه به یادگیری ، آموزش مداوم و تمرینات با انگیزه و مرتب در سرعت پیشرفت در هر دو ساز بسیار تعیین کننده خواهد بود . نقطه ی مشترکی که میان این دو ساز میتوان اشاره کرد ، امکان خوانندگی ، همراه نوازندگی با این ساز ها است. علاقه مندان بسیاری شیفته ی این ویژگی هستند . اغلب خواننده های مطرح و حرفه ای یکی از این دو ساز و یا هم خانواده ای از آن را می نوازند . 

ساز پیانو گستردگی صوتی از بم ترین نت تا زیر ترین نت ها را شامل می شود . به همین دلیل مورد توجه کسانی است که آینده ی خود را در دروس نظری می بینند . علی الخصوص شاخه ها ی مختلف آهنگسازی . 

جمعبندی 

در نتیجه ی این ملاحظات و خیلی کلی می توان گفت ساز پیانو برای شروع افراد مبتدی و کودکان بسیار پیشنهاد بهتری است . 

با این ساز آموزش های پایه مثل نت خوانی ، تئوری موسیقی و … نیز ساده تر خواهد شد که خود پایه ای برای انتخاب سازی دیگر در سال های بعد است . برای اینکه تصمیم بگیرید آموزش پیانو را آغاز کنید یا گیتار ؟ و یا اینکه درک کنید یادگیری پیانو یا گیتار کدام ساده تر است ؟  فقط مواردی را خلاصه اینجا گفتیم و اینها همه بخشی از موارد با اهمیت بود که خیلی کلی به آن اشاره شد . 

یادآوری می کنیم برای انتخاب بین این دو ساز اول ببینید قلبتان با شندین کدام یک عاشقانه به تپش می افتدو یا با دیدن اجرای نوازندگی کدام ساز خود را در رویای یک هنرمند  حرفه ای شدن  می بینید ؟ و بعد با توجه به موارد گفته شده تصمیم بگیرید . 

اگر هنوز هم نتوانستید تصمیم بگیرید و یا سوالات بیشتری در ذهنتان بی جواب مانده آن را با مشاورین مجرب سایت هنــــرآمــــوز و بدون پرداخت هر هزینه ای در میان بگذارید ، مطمئن باشید ما در کنار شما هستیم

چنانچه تصمیم خود را گرفته اید همین الان از میان اساتید حاضر در سایت هنـــرآمــــوز ، استاد خود را انتخاب کنید و از هر جای دنیا که هستید آموزش پیانو و گیتار را به صورت آنلاین آغاز کنید . شرایط انتخاب کلاس حضوری نیز فراهم است .

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]