رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

۸ نکته مهم پیش از گرم کردن صدا در خوانندگی

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز
۸ نکته مهم پیش از گرم کردن صدا در خوانندگی

شما چطور صدای خودتان را گرم می کنید ؟ برای خوانندگی ، برای گویندگی ، برای بیان خوب و صحیح داشتن ، برای دوبله و نریتوری . همه ی اینها به گرم کردن و پرورش تارهای صوتی نیاز دارند . درست مثل ورزشکار حرفه ای که تمرین و گرم نگه داشتن بدن از برنامه های روزانه او است . چه اینکه مسابقه داشته باشد و چه اینکه نداشته باشد .

یک خواننده هم که خواندن را به عنوان یک تخصص و حرفه دنبال می کند حتما به این نرمش ها و تمرینات روزانه نیاز دارد .  در مقالاتی دیگر به روش های گرم کردن صدا برای خوانندگی پرداخته ایم . پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید . چون مثل هر چیز دیگری هم راه درست و هم راه غلط برای گرم کردن صدای شما به عنوان یک خواننده وجود دارد .

در نظر داشته باشید این گرم کردن ها برای خواندن در گروه های کرال ، برای کودکان و نوجوانان لازم است . حتی به بازیگران هم بسیار کمک می کند تا با صداسازی به شخصیت پردازی های جدید اقدام کنند .  بله گرم کردن صدا با توجه به صدای هر شخص می تواند متفاوت باشد . اما ترفند ها و نکات مشترکی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن اینکه شما چه سبکی می خوانید باید به آنها توجه کنید .

اینکه آواز سنتی ایرانی می خوانید . یا اینکه خواننده ی پاپ هستید . آواز کلاسیک را پیگیری می کنید یا …  لازم است پیش از شروع به گرم کردن صدا به این ۸ نکته پایه ای که در پایین تر اشاره می کنیم تمرکز کرده ، به آنها فکر کنیم و انجامشان بدهیم .

۱-  در روز بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صدای خود را گرم کنید

اینکه در طول روز برای گرم نگه داشتن صدای خود چقدر وقت بگذارید هم حداقل دارد و هم حداکثر . پیشنهاد می کنیم حداقل کمتر از ۲۰ دقیقه انجام نشود و بیش از ۳۰ دقیقه هم به صدای شما فشار بیهوده ای وارد خواهد شد . مخصوصا زمانی که قصد شما از گرم کردن ، خوانندگی بعد از آن است . یعنی قرار اجرا یا ضبط استودیویی و … دارید . یا در نظر دارید بعد از گرم کردن به تمرینات گروهی جدی بپردازید .

البته این نکته را فراموش نکنید در مواقعی که چاره ای ندارید یک گرم کردن ۵ تا ۱۰ دقیقه ای هم بهتر از انجام ندادن آن است . ولی با این حال یک گرم کردن کامل و استاندارد صدا باید ۳۰ دقیقه زمان ببرد . بیشتر از آن هم توصیه نمی شود چراکه هدف شما خواندن است نه تمرین .

روزهایی که اجرای صحنه ای دارید یا ضبط استودیویی پیش روی شمااست و یا تمرین گروهی و … دارید هم حتما به گرم کردن صدا اقدام کنید و اصلا تایم ۳۰ دقیقه را کوتاه تر نکنید .

اگر قرار است شما یک تمرین یکساعته برای خوانندگی داشته باشید ، بهترین راه این است که ۳۰ دقیقه تمرینات گرم کردن را انجام بدهید و ۳۰ دقیقه ی بعدی را به خواندن قطعه ی آوازی و آهنگ خود بپردازید . چون تجربه ثابت کرده است که پس از ۳۰ دقیقه صدا بسیار گرم و آماده خواهد بود .  حتما امتحان کنید مطمئن باشید شگفت زده می شوید که پس از نیم ساعت گرم کردن ، چقدر اجرای قطعه ی همیشگیتان آسانتر و جذاب تر می شود .

۲-  بر روی تمرین خود تمرکز کنید 

نکاتی که در این مقاله گفته ایم برای رسیدن به مهارت و تسلط بر روی صدا است و به همین منظور طراحی شده اند . لازمه ی رسیدن به این مهارت و تسلط فقط و فقط در شروع ، تمرکز است . هیچ تفاوتی هم نمی کند که آواز سنتی ایرانی می خوانید ، پاپ یا آواز کلاسیک . تفاوتی ندارد بر روی تحریر زدن آواز ایرانی کار می کنید یا اجرای ویبراسیون های کلاسیک برروی صدایتان را تمرین می کنید .  در هر صورت تمرکز ، اصل اول شروع تمرینات است .

پس محیطی را انتخاب کنید که در آن بتوانید کاملا بر روی گرم کردن خود متمرکز باشید . این نکته تاثیر شگرفی ایجاد می کند . خیلی مرسوم شده که خوانندگان مبتدی تمرینات خود را موقع ورزش کردن روی دستگاه تردمیل یا پشت فرمان ماشین و هنگام رانندگی انجام می دهند . اما با این شیوه های تمرین چقدر می توان بر روی کار خود متمرکز بود ؟ 

پیشنهاد می کنیم حتما در یک محیط و فضای آرام و اختصاصی در منزل به تمرین بپردازید . محیطی که در آن رفت و آمد و صداهای حواس پرت کننده وجود نداشته باشد . بهتر است بر روی دیواری سفید در اتاقتان یک دایره ی قرمز کوچک بکشید و از ابتدا تا انتهای تمرینات چشمانتان را از آن برندارید و تمرین کنید . این روش در تمرین کردن و گرم نگه داشتن صدا ، در آینده ی حرفه ای شما بسیار بهبود ایجا خواهد کرد .

آموزش خواندن

۳- همیشه آب خوردن همراهتان باشد

در نظر داشته باشید هنگام تمرین و گرم کردن ، به نوشیدن آب نیاز دارید . همیشه یک بطری آب در دسترس خود داشته باشید . هر چقدر تمرینات شما منظم تر و پیوسته تر باشد ، نیاز به نوشیدن آب را بیشتر احساس خواهید کرد. 

برخی مواقع خواهید دید که بر اثر تمرینات پیوسته ، صدایتان دارای خش شده است . این به این دلیل است که تارهای صوتی شما به خوبی هیدارته نشده است . یکی از کارهای بسیار ضروری برای حفظ سلامت بدن این است که آن را هیدراته کنید. هیدراته کردن () در کل یعنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن . این کار به حفظ سطح اکسیژن خون کمک می‌کند و خون به راحتی می‌تواند مواد مغذی و اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند.  چنانچه تارهای صوتی شما نیز هیدراته نباشد نمی تواند برای دریافت ارتعاش لازم و سالم اقدام کند . بنابراین ضروری است که تارهای صوتی خود را همیشه هیدراته نگه دارید.

تارهای صوتی با نوشیدن آب هیدراته نگه داشته می شود . علاوه بر این باعث می شود همیشه تارهای صوتی تمیز و بدون مخاط باشد . به یاد داشته باشید یک ارتعاش خوب و قوی ، وظیفه ی قدرت دهی به صدای شما را بر عهده دارد . برخی مواقع مخاط ، می تواند از یک ارتعاش سالم و درست جلوگیری کند . پس حتما هنگام گرم کردن صدا ، تارهای صوتی خود را با نوشیدن آب تمیز نگه دارید .

۴- استراحت کافی

خواب خوب و کافی هیچ جایگزینی برای یک عملکرد خوب و استاندارد پیش از اجراهای جدی شما ندارد . حتی اگر در حال تمرین هستید و آموزش آواز می بینید ، این را بدانید که خواب بود در نتیجه ی صدای شما بسیار موثر است .  می دانید چرا ؟ به این دلیل که هرچند خواندن آواز سهم مهمی در زندگی شما دارد ، اما زندگی سالم و پر نشاط در اولویت ادامه ی حیات است .

پس اگر خواب خوب و درست و اندازه ای نداشته باشید ، مغز شما به صورت خودکار توان و انرژی خود را صرف پرداختن به کارهای مهم تر می کند . نکته ی مهم دیگر این است که کمبود استراحت و خواب کم باعث خستگی تارهای صوتی شما می شود . این خستگی صوتی باعث می شود شما برای ادا کردن نت ها  و خواندن و گرم کردن صدا ، فشار بیشتری به صدای خود وارد کنید .

بدانید که شما در اینجا دچار یک دور باطل می شوید ؛ چطور ؟ خب شما وقتی خسته هستید مجبورید به صدای خود فشار مضاعف وارد کنید . اما متاسفانه بعد از وارد کردن این فشار صدای شما حتی بیشتر هم خسته می شود . چرا که به آن فشار وارد شده است .

توصیه می کنیم استراحت کافی را در برنامه ی زندگیتان قرار بدهید خیلی بهتر است ۸ ساعت کامل خواب داشته باشید . علی الخصوص پیش از اجراها و تمرینات مهم و جدی .

آموزش آواز خواندن

۵-  با صدایی سالم گرم کنید

وقتی که سرما خورده هستید یا گلو درد دارید و یا هر مشکل پزشکی با صدای خود دارید ، گرم کردن صدا زیاد موثر نخواهد بود . حتی برای خودتان ، خواندن آواز هم لذت بخش نخواهد بود . پس بهتر است بسته به نوع مریضی به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و تحت درمان باشید .

معمولا پزشکان به شما یک برنامه ی درمانی می دهند ، برنامه ی استراحت و حتی برنامه ی غذایی مناسب برایتان تجویز خواهند کرد .  اگر شما یک خواننده ی حرفه ای باشید که از وکال کوچ بهره می برید ، توصیه می شود در این مواقع با مربی آواز خود حتما مشورت کنید . برنامه های آن مربی می تواند استراحت تا بهبود تارهای صوتی باشد .

پس وقتی مشکل پزشکی با صدای خود دارید بهتر است صبر کنید تا بهبودی تارهای صوتی حاصل شود . عجله نداشته باشید . چون با این وضعیت نه گرم کردن خوبی خواهید داشت و نه اجرای خوب و مفیدی را تجربه می کنید .

۶- حالت ایستادن موقع گرم کردن صدا

بهترین حالت و وضعیت قرارگیری مناسب هنگام خواندن و تمرین کردن برای خودتان را باید پیدا کنید . این کار یکی از موثرترین راه ها برای بهبود صدا است . وقتی که شما بهترین وضعیت صحیح قرارگیری بدنتان را هنگام گرم کردن بدانید ، حتما با چالش کمتر و توان بیشتری آواز خواند و خوانندگی خواهید کرد . پس اگر موقع خواندن حالت خمیده می گیرید بهتر است نسبت به اصلاح این وضعیت همین الان اقدام کنید .

مناسب ترین وضعیت استاندارد برای خواندن حالت ایستاده است . در اینجا ۴ وضعیت مهم قرارگیری بدن موقع گرم کردن و خواندن را با تصویر برای شما آورده ایم : 

آموزش آواز

۱-

بلند شوید ، بایستید و پاهای خود را به اندازه ی عرض شانه ها باز کنید .

۳-

وضعیت قرارگیری گردن شما باید شل و راحت بر روی شانه هایتان باشد

تنفس برای آواز
تنفس برای آواز

۲-

وضعیت سینه ی شما باید به راحتی و جلو قرار گیرد .

۴-

موقع گرم کردن صدا و یا خواندن ، نگاه خودتان را به جلو نگه دارید نه اینکه به زمین یا سقف متمایل باشد .

ایستادن برای صداسازی

برای اینکه مطمئن باشید همه ی این موارد را درست انجام می دهید بهتر است در ابتدای کار جلوی آینه ی قدی ایستاده و بر نحوه ی قرارگیری بدن خود نظارت کنید . مجموع این کارها اثر بسیار خوبی بر بهبود صدای شما در خوانندگی خواهد گذاشت .

۷-  تنفس صحیح

صداسازی و آواز

تنفس صحیح و درست نفس کشیدن از نکات بسیار مهم برای یک خواننده ی خوب است . وقتی که شما درست از دیافراگم برای تنفس استفاده می کنید خودتان را برای یک خواندن پرقدرت و بی نقص آماده کرده اید .

اکنون در سه مرحله نحوه ی صحیح نفس کشیدن را به شما نشان خواهیم داد :

۱.

یک دست را روی شکم خود قرار داده و خیلی آرام هوا را از طریق دهان به داخل شکم خود وارد کنید .

( در این عکس حالت ورود هوا از طریق دهان نشان داده شود )

صداسازی آموزش
صداسازی آموزش

۲.

اکنون شکم شما به جلو آمده و همچنانی که دست بر روی شکم است ، هوا را به آرامی به بیرون هدایت کنید .

۳.

همزمان با خارج کردن هوا از دهان دقت کنید که شکم شما باید جمع شود .

آموزش صداسازی

این تمرینات را حتما جلوی آینه انجام بدهید تا مطمئن شوید قسمت بالایی بدن شما موقع اینکار کاملا ثابت است .  شاید این مدل تنفس دیافراگمی در شروع راه کمی دشوار به نظر برسد . این به این دلیل است از که قبل عادت کرده ایم موقع نفس کشیدن شکم خود را جمع کنیم . در صورتی که باید برعکس باشد .

 اگر موقع نفس کشیدن شکم خود را جمع کنید حجم هوایی که ذخیره می کنید بسیار کاهش می یابد و باید اجازه دهید شکم شما موقع تنفس بزرگ شود تا از قدرتی که برای اجرا به شما می دهد تعجب کنید و لذت ببرید .  این تمرین را بارها تکرار کنید تا بعد از مدتی به آن عادت کرده و برایتان بسیار ساده و مفید خواهد شد .

تمرینات تنفسی موقعیت بسیار خوبی برای شروع گرم کردن صدا است .

۸-  فک خود را آزاد نگه دارید

آواز در استودیو

بسیاری از خوانندگان وقتی که می خواهند آواز بخوانند به فک خودشان فشار زیادی وارد می کنند . حالا این فشار یا آگاهانه است که باید اصلاح شود و یا ناشی از یک اختلا مفصلی و پزشکی است که حتما باید درمان شود .  اما وقتی که یاد بگیرید چطور فشار بر روی فک خود را کاهش بدهید از نتیجه ی آن شگفت زده می شوید . و تفاوت آن را در اجرا و خواندن خود خواهید دید .

شما باید به این توانایی برسید که فک خود را بدون کشش حرکت بدهید . برای اینکه هنگام گرم کردن و آواز خواندن بر روی باز بودن دهان خود کنترل داشته باشید ، پیشنهاد می کنیم این کار را جلوی آینه انجام بدهید . این کار باعث می شود اگر فشاری به فک شما بیاید کاملا از آن آگاه بشوید .

اگر موقع خواندن احساس کردید که فشار بر روی فک شما می آید می توانید آنرا آگاهانه باز کنید .

یک روش خوب این است که برای رسیدن به موقعیت صحیح دهان ، اول یک کلمه را بگویید . همانطور که کلمه را ادا می کنید موقعیت فک خودتان را کنترل کنید . سپس آنقدری دهان خود را باز کنید که آن کلمه را بگویید .

اینکار ( ادای کلمات آوازی ) در آواز خواندن هم بسیار موثر است . وقتی که یاد می گیرید چطور فک خودتان را آزاد و رها نگه دارید ، خواهید دید که چقدر صدای شما قوی تر شنیده خواهد شد .

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]