رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

مدت زمان لازم جهت یادگیری سه‌تار

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

مدت زمان لازم جهت یادگیری سه‌تار

در واقع هنرجویانی که می ‌خواهند سه‌تار یاد بگیرند، به دنبال این هستند که یادگیری سه‌تار چه مدت به طول می‌ انجامد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به بررسی یک سری عوامل موثر در این زمینه بپردازیم.

آشنایی با عوامل موثر در یادگیری سه‌تار

 تعیین هدف

در حقیقت با توجه به مشخص کردن هدف هنرجویان از یادگیری سه‌تار، می توان زمان های مختلفی را برای آن تعیین نمود. مثلاً در صورتی که هدف از یادگیری سه‌تار فقط درآوردن صدای ساز و یا نواختن چند قطعه باشد، مدت یادگیری بین یک ماه تا دو سال متغیر است. ولی اگر هدف، آموختن ردیف ها و دستگاه ها باشد، به صراحت می ‌توان گفت که حدودا به ۴ تا ۵ سال زمان نیاز است.

علاقه و استعداد موسیقی هنرجو

معمولا آن دسته از هنرجویانی که در خانواده‌ای هنرمند بزرگ می ‌شوند و همیشه صدای موسیقی را می ‌شنوند، سرعت یادگیری بیشتری در مقایسه با افراد دیگر دارند. ناگفته نماند که افراد علاقه مند هم با تمرین و تکرار زیاد می ‌توانند در جهت یادگیری سه‌تار پیشرفت بالایی داشته باشند.

شنیدن قطعات سنتی ایرانی

یکی از راهکارهای افزایش سرعت یادگیری سه‌تار، دقت به ریتم موسیقی و شنیدن قطعات سنتی ایرانی می باشد. اینکار سبب درک بهتر هنرجو از ریتم های سنتی و تقویت یادگیری آنها می شود.

تمرین و تکرار منظم و روزانه

به طور کلی هنرجویانی که بر اساس برنامه ‌ریزی منظم و روزانه به تکرار و تمرین می پردازند، سرعت یادگیری سه‌تار در آنها تا حد زیادی بالا می رود. از این رو، مدت زمان کمتری صرف می گردد تا قطعات مختلف را به نحو مطلوبی بنوازند و تسلط کامل به این ساز داشته باشند. در این خصوص باید بگوییم که تمرین اصولی، اثربخشی زیادی در رشد و پیشرفت افراد علاقه مند دارد که اساتید سه‌تار نیز دائما آن را گوشزد می ‌کنند. به عبارتی، پایه اصلی آموزش موسیقی، تمرین و تکرار منظم می باشد که باید مد نظر قرار گیرد.

انتخاب استاد خوب
کیهان کلهر - سه تار

آخرین نکته اساسی که در رابطه با یادگیری سه‌تار می توان به آن اشاره نمود، انتخاب استاد خوب است. یک استاد خوب باید علاوه بر تدریس سه‌تار به صورت حرفه ‌ای، دارای اخلاق خوبی نیز باشد تا به راحتی بتواند هنرجویان را جذب کند. به ویژه برای آموزش موسیقی به کودکان، این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

آشنایی با عوامل موثر در یادگیری سه‌تار

سخن پایانی در مورد یادگیری سه‌تار به طور کلی برای یادگیری تمامی سازها به صورت حرفه ‌ای، احتیاج به تلاش فراوان و مستمر می باشد و زمان دقیقی را نمی ‌توان برای یادگیری تعیین نمود. بر این اساس، هنرجویان نباید برای یادگیری عجله داشته باشند. در واقع با رعایت این موارد، استاد سه‌تار می ‌تواند با یک برنامه ‌ریزی اصولی و زمان بندی صحیح، آموزش های لازم را به بهترین نحو ارائه نماید.

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]