رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

۱۱ نکته طلایی برای یادگیری پیانو در منزل

مجله ی آموزشی پلتفرم هنرآموز

۱۱ نکته طلایی برای یادگیری پیانو در منزل

آیا مشتاق یادگیری پیانو هستید ؟ حتما مشتاقید ، چون الان مشغول مطالعه ی این مطلب هستید … اما شاید به نتیجه نرسیدید که چگونه و از کجا آموزش پیانو رو شروع کنید ؟ در این مطلب به شما نکات طلایی را خواهیم گفت. بعد از آن می توانید معلم خودتان باشید و به سادگی پیانو را در منزل به خودتان آموزش دهید … 

برای یادگیری پیانو در منزل ابتدا شما به دو چیز نیاز دارید : 
  • اول علاقه به یادگیری   
  • دوم ساز پیانو 

پس اگر این دو را دارید معطل نکنید و آموزش به خودتان را شروع کنید. یادگیری نت بر روی خطوط موسیقی را به بعد موکول کنید  . 

در مورد آموزش پیانو و تاثیرات مثبت آن ، همین بس که بدانید یادگیری پیانو در زمان کودکی به قوی شدن مهارت های زبانی دلبندانمان کمک بسیاری می کند .

گفته شده که از نظر مغزی نیز مغز کسانی که پیانو می نوازند دارای ظرفیت بسیار متفاوت و شگفت انگیزی نسبت به دیگران است . 

برای شروع آموزش ساده پیانو در منزل این ۱۱ نکته ی طلایی  را  پیگیری کنید : 

۱- تهیه ی پیانو یا کیبورد 

    برای شروع پیشنهاد می کنیم از یک پیانوی دیجیتال استفاده کنید اما اگر قدرت خرید مناسبی دارید پیانو آکوستیک هم گزینه ی خوبی است 

توجه داشته باشید با توجه به آپارتمان نشینی و خانه های کوچک و دیوارهای چسبیده همسایه ها شاید داشتن یک پیانو دیجیتال گزینه ی مناسب تری باشد. چون صدای آن قابل کنترل و کم و زیاد شدن است. نیاز به کوک کردن نداره  و در هر زمانی امکان تمرین کردن و لذت بردن از آن فراهم است . 

چنانچه قادر به خرید پیانو نیستید می توانید فعلا یک کیبورد ارزان قیمت با کلاویه های استاندارد تهیه کنید. کیبوردها سبک و قابل حمل و جا به جایی ساده هستند .

برای افراد مبتدی داشتن کیبورد اشکالی ندارد و می تواند شروع خوبی باشد تا به موقع نسبت به خرید پیانو اقدام کند . 

۲- برقرای ارتباط با ساز خود 

    اول ببینید ساز شما کوک است ؟ اگر تازه پیانو رو به منزل شما آورده اند قطعا به یک رگلاژ و کوک نیاز داره تا صدای مناسب و درستی از آن به گوش برسه. این کار خیلی در تربیت شنوایی شما تاثیر داره پس ازش به راحتی عبور نکنید . 

اگر که کیبورد یا پیانو دیجیتال گرفتید که خب نگران کوک آن نباشید . 

کتاب پیانویی تهیه کنید و کم کم با نام نت ها بر روی پیانو آشنا بشید. ( البته می توانید از اینجا هم  نام نت ها بر روی کلاویه های پیانو رو یاد بگیرید ) 

۳- کار بر روی انگشتان دست و بازو ها در زمان آموزش پیانو در خانه

    از روی کتابی که در دست دارید یا منابع معتبری که در اینترنت وجود دارد ، نحوه ی انگشت گذاری و وضعیت قرارگیری دست ها بر روی پیانو را ببینند و تمرین کنید. دقت کنید که درست ببینید و درست اجرا کنید تا از همین ابتدا دستان شما دچار عادت اشتباه نشوند . 

دیدن فیلم های نوازنده های مشهور دنیا و وضعیت قرارگیری پشت پیانو ، نحوه ی انگشت گذاری و دستان این اساتید بزرگ به شما پیشنهاد می کنیم . 

الگوهای پنج انگشت هر دو دست بر روی پیانو را تمرین کنید تا انگشتانتان قدرت کافی پیدا کند . 

گرچه شما دوست دارید که با سرعت بیشتری پیانو را یاد بگیرید ، اما بدانید تمرین در طول یک روز در هر سنی اندازه ی مشخصی دارد و نباید در آن زیاده روی کرد . 

۴- یادگیری نُت ها  

زمانی که به صورت خودآموز یادگیری پیانو در منزل را دنبال می‌کنید، یکی از مهمترین موارد یادگیری صحیح نت ها است. موسیقی تشکیل شده از هفت نت اصلی به علاوه‌ی فواصل نیم و ربع پرده‌ی مابین آنها که شما باید کم کم با آنها آشنا شده و جایگاه آنها را بر روی کلاویه های پیانو فرا بگیرید  

این نت ها مانند حروف الفبا در یک زبان است ، اصلا موسیقی ، خود یک زبان است که نت ها حروف الفبای آن به شمار می رود  . 

نت های موسیقی عبارتند از : 

  • دو  ( C ) 
  • ر   ( D ) 
  • می  ( E ) 
  • فا   ( F ) 
  • سل  ( G ) 
  • لا   ( A ) 
  • سی ( B ) 

۵- آشنایی با علائم تغییر دهنده ی صدا ( دیِز و بِمُل ) 

حتما بر روی کلاویه های سفید  پیانو و به کمک کتاب توانستید هفت نُت اصلی را پیدا کنید ، اما حتما برایتان این سوال پیش آمده که کلاویه های سیاه چه می شود و نام آنها چیست ؟ 

در کنار نت های موسیقی علائمی قرار می گیرند که بدون اینکه جایگاه آن نت را بر روی خطوط حامل  تغییر دهد باعث می شود فرکانس و صدای نت عوض شود . 

از مهمترین آن علائم  ، علامت ♯ یا همان دیِز و علامت ♭ است که به نام بِمُل شناخته می شود . 

  • وقتی که علامت ♯ در کنار نتی قرار می گیرد صدای آن نت ، نیم پرده بالاتر ( زیر تر ) می رود  .
  • چنانچه در کنار نتی علامت ♭ را مشاهده کردید باید صدای آن نت را نیم پرده پایین تر ( بم تر ) اجرا کرد . 

در انگلیسی به   ♯    Sharp    و به     ♭   Flat  گفته می شود 

حال در عکس زیر ببینید وقتی کنار نت دو ( C ) بر روی  پنج خط حامل علامت دیز آمده ، بر روی کلاویه ی پیانو نیم پرده بالاتر اجرا شده ، یعنی از نت C کلاویه سفید به نیم کلاویه بعدی سیاه C sharp  رفته ایم . 

C sharp

به این ترتیب  و مطابق تصویر پایین نام  تمام  کلاویه های سفید و سیاه رو می توانید یاد بگیرید . 

c-flat-note-on-piano-keyboard

۶ – تعیین کردن هدفی مشخص برای خود وقتی یادگیری پیانو در منزل را پی‌ می‌گیرید 

اینکه شما قرار است پیانو یاد بگیرید درست  است ، اما کمی بیشتر از این را باید به عنوان هدف تعیین کنید و سوالاتی را در خود مطرح و برای آن پاسخ بیابید  : 

  •  به چه سبکی از موسیقی علاقه دارید ؟
  • شنیدن چه قطعاتی به شما آرامش می دهد و شوق آموزش را در شما بیشتر می کند ؟
  • کدام فیلم نوازندگی پیانو را دیدید و خودتان را جای آن نوازنده تصور کردید ؟ 
  • برای آموزش چه مدت زمانی را در نظر گرفتید ؟
  • آموزش را از چه طریقی قرار است فرا بگیرید ؟
  • آموزش آنلاین پیانو مدنظر است یا فراگیری از طریق کتاب ؟
  • هر روز چه مقدار زمان برای تمرین تعیین می کنید ؟

بعد از پاسخ به این سوالات وقت شروعِ برنامه ریزی مشخص است البته شما در ابتدای راه هستید و برنامه ریزی خیلی بلند مدت نیاز نیست اما حداقل برای یک ماه پیش رو برنامه ی مشخص داشته باشید . 

۷- تمرین 

یادگیری پیانو در منزل

پیش از شروع تمرینات حتما مشخص کنید که آیا قرار است خودتان به خودتان آموزش دهید ؟ 

و اگر اینطور است تمرینات را شروع کنید. اما اگر فعلا قصد تان آشنایی با پیانو و مقدمات یادگیری است و بعد تر قصد شروع آموزش خصوصی پیانو در منزل یا یادگیری آنلاین پیانو را دارید بهتر است تمرینات جدی تر ،  با حضور استادی که انتخاب می کنید برنامه ریزی شود . 

برنامه ریزی تمرینی را فراموش نکنید. به آن وفادار بمانید. به طور مثال قصد دارید در روز نیم ساعت ساز بزنید و تمرین کنید ، حتما نیم ساعت را تمرین کنید و از آن فرار نکنید . این تمرین مستمر رمز موفقیت جدی است . 

۸ – تقویت انگشتان 

اکنون که اصول انگشت گذاری را یاد گرفته اید وقت آن رسیده که در آن به مهارت برسید. پس هنگام تمرینات زمان مشخصی را برای تقویت انگشتان با تمرینات مشخص اختصاص بدهید 

شاید شما هم با دیدن اجراهای شگفت انگیز پیانیست های مطرح و بزرگ از خود پرسیده‌اید چطور به این توانایی رسیده ؟ چطور میتوانم با این سرعت بنوازم و خسته نشوم ؟ 

ما به شما خواهیم گفت که رسیدن به این حد از مهارت و توانایی شدنی نیست مگر با روش صحیح انگشت گذاری ، تکنیک درست نوازندگی و تقویت مدام انگشتان .

برای اینکار مطالعه دو کتاب  تقویت انگشتان برای پیانو  و  فینگر پاور را پیشنهاد میکنیم . 

۹- فراگیری ریتم و وزنِ نت ها 

ریتم در موسیقی از مهمترین عناصر به شمار می آید که با آن تعیین سرعت و رو به جلو رفتن قطعات نوشته شده می شود. شاید بتوان گفت  بدون ریتم ، موسیقی معنایی ندارد .

بله ، در موسیقی ، نت ها هستند که  با اجرای آن تولید صدا می شود. اما اگر با ریتم همراه نباشد هیچ نظمی به گوش نمیرسد و هیچ دو نوازنده ای نمی توانند یک قطعه ی مشخص را با هم بنوازند . 

هر نت دارای یک ارزش زمانی مشخص است که به چند تا از مرسوم ترین آنها اشاره می کنیم : 

  • نت گرد   ( معادل ۴ ضرب است ) 
  • نت سفید ( نصف گرد و معادل ۲ ضرب است ) 
  • نت سیاه ( نصف سفید و معادل ۱ ضرب است ) 
  • نت چنگ ( نصف سیاه و معادل نیم ضرب است ) 
  •  

در جدول زیر کمی بیشتر توضیح داده شده است . 

note-value

۱۰- اجرا در حضور دیگران 

یادگیری پیانو در منزل

بعد از چند وقت تمرین و یادگیری پیانو در منزل و زمانی که توانایی اجرای قطعات ساده ی پیانو رو پیدا کردید حتما در حضور خانواده ی نزدیک ، دوستان و آشنایان خود بنوازید. بدون ترس از قضاوت شدن بنوازید و نظرات آنها را در مورد چیزی که می نوازید بشنوید. نظرات آنها باعث می شود درک کنید که کجا را درست رفتید و کدام مسیر نیاز به اصلاح دارد . 

در صورتی که امکان داشت با دوستانتان دونوازی کنید ، این دو نوازی اعتماد به نفس خوبی به شما خواهد  داد . 

۱۱ – رفع اشکال 

hand-position-piano

حتما بعد از اینکه مدتی به خودآموزی پرداختید با یک معلم یا نوازنده ی حرفه ای پیانو مشورت کنید و بگذارید در مورد آموزش هایی که پیگیری کردید نظر تخصصی بدهد و چنانچه ایراداتی مشاهده کرد به رفع آن اقدام کند . 

حتی می تواند منابع خوبی در خصوص سبک آموزشی که به آن مشغول هستید به شما معرفی  و قطعات کوتاه ، ساده و زیبایی برای ادامه ی تمرینات در اختیارتان قرار دهد . 

فراموش نکنید این کلاس رفع اشکال نباید فاصله ی زیادی از زمان شروع آموزش شما داشته باشد چرا که اگر نحوه ی انگشت گذاری ، قرارگیری مچ و آرنج دست ، نشستن پشت ساز و … را درست یاد نگرفته باشید در دراز مدت برگشتن و اصلاح کردن آن بسیار سخت و زمان بر خواهد بود . 

در پلتفرم هنـــــرآمــــوز اساتید بسیار با تجربه و آگاهی حضور دارند که شما با انتخاب آنها می توانید چند جلسه را به صورت آنلاین و یا حضوری برای رفع اشکال و شنیدن توصیه های مهم ایشان ،  برگزار کنید . 

جمعبندی   

پس در این مقاله گفتیم برای شروع و آموزش ساده ی پیانو در منزل باید ابزار آن را فراهم کنیم ، یک پیانو یا یک کیبورد ، قطعا مدل های مختلف با توجه به بودجه ی شما تعیین می شود اما برای شروع سخت نگیرید و فقط ساز را با حداقل ترین استاندارد ها تهیه کنید . 

در مرحله ی بعد و مهمترین نکته گفتیم که با جدیدت آموزش و تمرین های خود را پیگیری و به آن اهمیت بدهید  . نظم در تمرینات تاثیر بسیاری در پیشرفت شما خواهد داشت . 

حتما هدف خود را از یادگیری مشخص کنید و خانواده و اطرافیان را هم در جریان پیشرفت تان بگذارید تا نقد بشوید  و خودتان را اصلاح کنید . 

تا می توانید از منابع بسیاری که در اینترنت وجود دارد فیلم های مربوط به نوازندگان بزرگ پیانو در سبک مورد علاقه تان را پیدا و اجراهایشان را بارها ببینید . 

بعد از مدتی حتما به یک استاد پیانو مراجعه کنید تا رفع اشکال شود . 

basics piano

نکته ی کلیدی : 

اگر به یادگیری موسیقی ، جدی تر از موارد گفته شده ی بالا نگاه می کنید ، فراموش نکنید شروع هر آموزشی با راهنمایی صحیح و دقیق توسط معلمی کاربلد و استادی دلسوز،  به قوی شدن پایه های تکنیکی در شما خواهد انجامید ، پس چنانچه قرار است سازی یا هر رشته ای در موسیقی را به طور جدی شروع کرده و در آن پیشرفت کنید و حتی در آینده آن را به عنوان شغل تخصصی خود بدانید ، توصیه می کنیم از همین ابتدا ، موسیقی را تحت نظر استادی مسلط و با تجربه ی کافی در زمینه ی آموزش آغاز کرده و به سوی ساختن آینده ی رویایی خود ، گامی محکم و غیرقابل بازگشت بردارید . 

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]