رفتن به محتوا رفتن به فوتر

طرز صحیح نشستن و قرار گیری دست ها روی ساز قانون

از سری مجموعه ویدئوهای آموزشی پلتفرم هنــرآمــوز
آنیتا هراتی – نوازنده و مدرس ساز قانون

آنیتا هراتی از نوازندگان و مدرسین ساز قانون است . در این ویدئو ، او درباره ی نشستن صحیح پشت ساز قانون ، قرار گیری دست ها روی ساز قانون و ارتفاع استاندارد ساز و صندلی توضیحاتی داده است . دیگر ویدئوهای آموزشی و نکات تکنیکی نوازندگی و آموزش ساز قانون را از زبان آنیتا هراتی در پلتفرم هنرآموز یا کانال آپارات هنرآموز ببینید .

نوازندگان مشهور ساز قانون  

ساز قانون یکی از سازهای زیبا و دلنشین است که در موسیقی ایران، ترکیه، عربستان و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه به کار می‌رود. این ساز با دو مضراب که به انگشتان سبابه نوازنده متصل هستند، نواخته می‌شود. ساز قانون تاریخچه‌ای کهن دارد و برخی منابع آن را به فارابی یا افلاطون نسبت می‌دهند. برخی از معروف‌ترین نوازندگان ساز قانون ایرانی، ترکیه‌ای و عرب را در زیر معرفی می کنم.

نوازندگان ایرانی ساز قانون :

 برخی از نام‌های برجسته در زمینه نوازندگان ساز قانون در ایران را در زیر ببینید:

  • رحیم قانونی: او یکی از پدران معاصر ساز قانون در ایران است که در سال ۱۲۷۱ شمسی با آوردن ساز قانونِ عربی به ایران، این ساز را دوباره در محافل موسیقایی رایج کرد.  او با استادان بزرگ موسیقی همچون علی نقی وزیری، علاءالدین خان و عباس صحت همکاری داشت و بسیاری از آثار بلندپروازانه را خلق کرد
  • جلال قانونی: نوازنده و استاد محبوب معاصر ساز قانون است که در سال ۱۲۸۵ شمسی در شیراز به دنیا آمد.  او شاگرد پدرش رحیم قانونی بود. رحیم قانونی به عنوان دومین نوازنده ساز قانون در ایران شناخته شده است.
  • مهدی مفتاح: او یک نوازنده، آهنگساز و استاد برجسته ساز قانون است که در سال ۱۲۸۸ شمسی در تهران به دنیا آمد. او علاوه بر ساز قانون، ویولن و نی هم می نواخت. مهدی مفتاح از شاگردان استاد صبا بوده و مدتی هم رییس هنرستان موسیقی ملی بود.
  • سیمین آقارضی: بانوی نوازنده و استاد برجسته ساز قانون است که در سال ۱۳۱۷ شمسی در تهران به دنیا آمد.  او شاگرد مهدی مفتاح در هنرستان موسیقی بود. در طول حیات خود با اساتید برجسته ای همچون محمدرضا شجریان همکاری داشته است. او شاگرد استاد صبا با ساز ویولن و استاد جواد معروفی در ساز پیانو بوده است .
  • ملیحه سعیدی: نوازنده، آهنگساز و استاد موفق ساز قانون است که در سال ۱۳۲۷ شمسی در تهران به دنیا آمد.  او نیز شاگرد مهدی مفتاح در هنرستان موسیقی بود. ملیحه سعیدی ساز قانون را با لحنی کاملا ایرانی و همرنگ با دیگر سازها و موسیقی ردیف دستگاهی ایران می نوازد.

از زبان آنیتا هراتی در این ویدئو در مورد انتخاب استاد و سبک نوازندگی ساز قانون بیشتر ببینید و بشنوید

نوازندگان ترکیه ای ساز قانون:

 برخی از نام‌های مشهور از میان نوازندگان ساز قانون در ترکیه عبارتند از:

  • آیتاچ دوغان: او یک نوازنده، آهنگساز و استاد مشهور ساز قانون است که در سال ۱۹۶۴ میلادی در استانبول به دنیا آمد.  او با استادان بزرگ مثل علی فؤاد بایرام، عبدالحلیم بیلجین و سینان چلکسو تحصیل کرد و با گروه‌های معروف مثل تقسیم تریو، ارکستر فولکلور ترکیه و ارکستر فولکلور بین‌المللی همکاری داشت.

اگر دوست دارید دقایقی با صدای ساز این استاد هنرمند، مسحور شوید ، اینجا کلیک کنید .

  • فرید الدین آیرانج: نوازنده، آهنگساز و استاد معروف ساز قانون است که در سال ۱۹۵۴ میلادی در استانبول به دنیا آمد. او همکلام استادان بزرگی مثل عبدالحلیم بیلجین، سینان چلکسو و رفعت فودول بود و با گروه‌های معروف مثل تقسیم تریو، ارکستر فولکلور ترکیه و ارکستر فولکلور بین‌المللی همکاری داشت.
  • تولغا صاغلاپ: او یک نوازنده، آهنگساز و استاد جوان ساز قانون است که در سال ۱۹۸۲ میلادی در استانبول به دنیا آمد. او نیز با استادان بزرگی مثل عبدالحلیم بیلجین، فرید الدین آیرانج و آیرتول اردن کار کرده است . او نیز در گروه‌های مختلفی همچون تقسیم تریو، ارکستر فولکلور ترکیه و ارکستر فولکلور بین‌المللی فعالیت داشته است .
نوازندگان عربِ ساز قانون:

 بعضی از نام‌های شناخته شده از میان نوازندگان ساز قانون عربی :

  • جورج میشل: او یک نوازنده، آهنگساز و خواننده مصری است که در سبک‌های مختلف موسیقی فعالیت می‌کند. او به خاطر تسلط براین ساز و ترکیب آن با سازهای دیگر شهرت دارد. میشل همچنین یک استاد در آموزش قانون است و بسیاری از نوازندگان جوان را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله آثار مشهور او می‌توان به «الحب الأول»، «المقامات» و «القدس» اشاره کرد.
  • عبدالحلیم نویره: نوازنده و آهنگساز عراقی است که در سبک المقام فعالیت می‌کند. المقام یک سبک خاص و منحصر به فرد در موسیقی عراق است که بر پایه جین‌های عربی بنا شده است. نویره یکی از برجسته‌ترین نمایندگان این سبک است و با صدای خود و قانون خود، بسیاری از شعرهای عرب را به زندگی برگردانده است . از جمله آثار مشهور او می‌توان به «مقام الحجاز»، «مقام الصبا» و «مقام العجم» اشاره کرد
  • حسن الحفار: او یک نوازنده و خواننده سوری است که در سبک تخت فعالیت می‌کند. تخت یک گروه موسیقایی است که شامل چندین ساز زهی و پرکاشن است. الحفار یک نوازنده قانون بسیار ماهر و خلاق است که با صدای دلنشین و شیرین خود، بسیاری از ترانه‌های عشق، غم و شاد را خوانده است. از جمله آثار مشهور او می‌توان به «یالیل یالیل»، «یابی یابی» و «یاسمینه» اشاره کرد.

ارسال نظر

اشتراک خبرنامه

درخبرنامه عضو شوید و از آخرین اخبار مطلع گردید

[yikes-mailchimp form="1"]